Baix Empordà BEM 005_Pals

Parc Natural del Montgrí, les Illes Medes i el Baix Ter

Pals – Fontclara – Palau-sator – Fontanilles – Gualta – Gola del Ter – Els Masos de Pals – Pals
Mapes Comarcals de Catalunya. Baix Empordà. 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC).

Dificultat:fàcil

Nuclis medievals, arrossars i la Gola del Ter

Ruta planera pel Parc Natural del Montgrí, les Illes Medes i el Baix Ter pedalant entre camps de fruiters, hortalisses, cereals i els típics arrossars del Baix Empordà, sempre canviants depenent de l?època de l?any. Un viatge amb un destí espectacular i captivador, la desembocadura del Ter, un dels paratges més tranquils i suggerents de tota la Costa Brava, amb les Illes Medes i el Massís de Montgrí sempre a tocar.

...

Ruta planera pel Parc Natural del Montgrí, les Illes Medes i el Baix Ter pedalant entre camps de fruiters, hortalisses, cereals i els típics arrossars del Baix Empordà, sempre canviants depenent de l’època de l’any. Un viatge amb un destí espectacular i captivador, la desembocadura del Ter, un dels paratges més tranquils i suggerents de tota la Costa Brava, amb les Illes Medes i el Massís de Montgrí sempre a tocar.

Sortim de la part alta de la vila medieval de Pals, carrer Major avall, pedalant pel recinte emmurallat, sentint la màgia de les pedres, pràcticament inalterades pel pas del temps. Trobareu combinats en perfecta harmonia l’estil romànic, el gòtic i el barroc. Per una petita carretera asfaltada, i més enllà per una bona pista, sempre seguint el GR, desemboquem al nucli de Fontclara, on destaca l’edifici romànic del monestir de Sant Pau, un cenobi benedictí existent a les darreries del segle IX.

Continuem amb el GR fins a Palau-sator, un poble que com Pals conserva un ambient medieval als seus carrers, amb restes de muralles i una torre dita de les Hores, que té a la part alta de la seva façana un rellotge, que sobresurt per sobre de la resta de les edificacions i és de pas obligat per a entrar a la població.

Pedalem seguint el GR entre grans extensions de camps per la bonica plana de la qual en destaca al nord el massís calcari del Montgrí, coronat pel castell que ens fa de guia. Deixem el GR per entrar al nucli de Fontanilles i visitar l’església romànica de Sant Martí, damunt d’un turó des del qual tenim una immillorable perspectiva del Baix Empordà.

Des de Fontanilles marxem cap a Gualta, on arribem seguint l’antic camí que connectava els dos pobles. Passejant pels carrerons del nucli antic descobrim de sobte l’antic Molí, amb un ampli embassament davant la façana. A banda de la funció de molí, la tipologia de l’edifici, de diversos cossos i un pany de muralla que podria pertànyer a una torre quadrangular, fa pensar en un casal fortificat, possiblement l'antic castell de Gualta bastit durant el segle XIV.

Més endavant, al nostre trajecte cap a la recerca del Ter trobem el magnífic pont de cinc arcades sobre el Daró, el qual és derivat cap el Ter mitjançant un canal hidràulic. No el travessem i continuem un tram per la dreta del canal i tot seguit per una pista que marxa en paral·lel a la carretera. Enllaçant diverses pistes arribem finalment a la llera del Ter, que seguim pel seu marge dret fins arribar a la desembocadura, coneguda com la Gola del Ter.

L’arribada a la platja no pot ser menys espectacular: el massís del Montgrí, el blau intens del mar contrastant amb els daurats de la sorra i l'arxipèlag de les illes Medes, de fet la prolongació més oriental del massís, que aflora dins del mar, format per dues illes i sensacionals illots verticals. Estem en un entorn del tot captivador, un dels espais d'interès natural més importants de la Mediterrània i una gran reserva de fauna i flora marina.

Continuem el nostre trajecte en paral·lel al mar, amb trams de sorra que es poden evitar seguint la pista que hem deixat a l’arribada a la desembocadura. Seguint les indicacions de Platja de Pals travessem el Daró. A l’altra banda, davant nostre, es desplega un magnífic paisatge d’arrossars: grans extensions cultivables delimitades per canals i recs, totalment inundades, esperant la plantada de la preuada gramínia i conformant un paisatge singular de gran bellesa.

Tornem a Pals per carreteres i camins asfaltats secundaris que passen abans pel nucli dels Massos de Pals.

Maig 2017

Monestir de Sant Pau de Fontclara. Torre de les Hores de Palau-sator. Sant Martí de Fontanilles. Molí de Gualta.