Baix Empordà BEM 007_Torroella de Montgrí

Parc Natural del Montgrí, les Illes Medes i el Baix Ter. Riberes del Baix Ter

Torroella de Montgrí – Gualta – Serra de Daró – Sant Iscle d’Empordà – Ultramort – Verges – La Tallada d’Empordà – Tor – Bellcaire d’Empordà – Ullà – Torroella de Montgrí
Mapes Comarcals de Catalunya. Baix Empordà. 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC).

Pobles de la plana empordanesa a recer del Montgrí

El massís del Montgrí esdevé un far que guia les nostres pedalades per la plana del baix Empordà, fèrtils terres de conreu, antics aiguamolls regats per l?aigua del Ter que en el seu destí final, camí del mar, es emparat per poblets ubicats damunt de petits turons que encara conserven vestigis dels recintes fortificats que foren en temps del Comtat d?Empúries.

Deixem la vila real de Torroella de Montgrí seguint...

El massís del Montgrí esdevé un far que guia les nostres pedalades per la plana del baix Empordà, fèrtils terres de conreu, antics aiguamolls regats per l’aigua del Ter que en el seu destí final, camí del mar, es emparat per poblets ubicats damunt de petits turons que encara conserven vestigis dels recintes fortificats que foren en temps del Comtat d’Empúries.

Deixem la vila real de Torroella de Montgrí seguint riu amunt pel marge dret del Ter. En totes dues riberes del baix Ter en el seu camí cap a la desembocadura, hi ha un programa de millora de l’espai fluvial substituint espècies al·lòctones per les autòctones pròpies d’aquest àmbit geogràfic. Quan es trova amb el Daró continuem en paral·lel a la canalització de les minses aigües de l’afluent, excepte quan va crescut a causa de les pluges, que podem seguir fins al pont vell de Gualta o desviar-nos abans si volem visitar el nucli. Si podeu, no deixeu de visitar El Molí, una edificació de caràcter defensiu que presenta restes de fortalesa medieval, amb muralla i unes espitlleres, declarat Bé Cultural d'Interès Nacional.

Travessem El Daró pel Pont Vell, un pont de cinc arcades de diferents amplades amb l’antic paviment marcat per les roderes dels carros que hi han passat al llarg dels anys. Seguim la ruta per la riba esquerra fins passat el nucli de Serra de Daró continuant rumb a Sant Iscle d’Empordà, ubicat, com molts d’altres que visitarem, dalt d'un turó per evitar les zones d’aiguamolls que antigament ocupaven la zona i que ara la ma de l’home a convertit en terres de conreu. La part alta del nucli la corona l'església de Sant Iscle d'Empordà, edifici que encara conserva la nau meridional i l'absis d’origen romànic i, a l'extrem oposat, la torre medieval i restes de la muralla d’un antic castell. Malgrat la poca alçada del turó sobre la plana, aquesta és suficient per gaudir d’una extensa panoràmica que ens permet contemplar els paisatges característics del Baix Empordà.

Sempre visible sobre la plana, el Montgrí i el seu castell ens fan de guia durant tota la ruta mentre naveguem entre camps de cereals d’un verd intens que contrasta amb el groc llampant dels conreus de colza, els vius colors de la floració dels arbres fruiters o els ocres de les teulades retallades en el cel blau dels petits poblets que esquitxen aquest vast i fèrtil territori horitzontal. Així les coses, naveguem inexorablement cap a nous destins. A cada pedalada un nou poble es fa visible.

Des de Sant Iscle d'Empordà ens arribem a Ultramort ubicat també damunt un petit turó allargassat on destaca l’església romànica de Santa Eulàlia i el castell de Finestres, una gran masia dels segles XVI i XVII, construïda sobre l'antic castell de Gleu, que té englobada la base d'una torre quadrada. Continuem el nostre plaent viatge en direcció nord. Arribem a Verges un poble de visita obligada ja que encara conserva part de les torres i muralles que envoltaven l’antic nucli medieval amb el castell i l’església al centre de la fortificació.

Interessantíssim és també el nou poble on ens porta la ruta, la Tallada d’Empordà, un nucli fortificat que encara conserva visible bona part del recinte murallat, un pont medieval d’accés a la fortalesa, el fossat, cinc torres de defensa de les set que tenia o l’absis fortificat de l’església. Una gran sorpresa del viatge.

Continuem pedalant per la plana fins a Tor, municipi pertanyent a la Tallada envoltat d’una plana de conreus, i a Bellcaire d’Empordà, nucli ubicat als peus del Montgrí amb dos centres d’interès de primer ordre, el Castell dels Comtes d'Empúries, fortalesa situada en la part alta del poble, i l’església de Sant Joan de Bellcaire, també coneguda com Sant Joan de Bedenga, nom antic de Bellcaire.

Canviem de direcció pedalant cap al sud per una pista rodadora que es desenvolupa als peus de les despullades vessants ponentines del Massís del Montgrí fins a Ullà. Mantenim la direcció fins retrobar el Ter que seguim en el seu darrer curs vital quan aquest s’entrega al mar. Pel camí ha recollit històries, materials de cada tram del territori encara que, malauradament, les seves aigües porten molt més que històries ja que la seva qualitat s’allunya molt de la seva essència cristal·lina. Enganxats a la riba dreta del riu arribem al punt de sortida

Abril de 2018

El Molí de Gualta. Pont Vell de Gualta. Sant Iscle d'Empordà. Santa Eulàlia d’Ultramort. Castell de Finestres. Castell de Verges. Santa Maria de la Tallada. Castell de la Tallada d’Empordà. Sant Joan de Bellcaire. Castell dels Comtes d'Empúries