Cerdanya CER 026_Músser

Riberes de l’Alt Segre. Monturull. Serra de la Tuta. Serrat de la Creu

Músser — Martinet — els Arensys — El Pont de Bar Vell — El Pont de Bar — Castellnou de Calcorze — Aristot* — Collada de Músser — Músser
Mapes Comarcals de Catalunya. Cerdanya. 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC).

Dificultat:difícil

Balconades al Cadí

Músser, Castellnou de Calcorze i Aristot, tres balcons naturals de magnífiques panoràmiques a les abruptes parets nord del Cadí. Tres pobles enllaçats per senders, antics camins rurals i de regal un preciós trajecte vora el Segre per un sender que ens mostra antics búnquers que formaven part de la Línia P.

Deixem el poble de Músser navegant pels carrers del nucli antic i la plaça que encara conserven plenament l'estructura medieval. Hi ha cases antigues amb arcades de pedra, balconades de fusta, portals adovellats... Un conjunt de gran encís que s'ha preservat pel seu relatiu aïllament. Continuem per la carretera fins trobar un camí de bella factura que recorre la carena de la Serrat de l’Alzinera. Durant el descens cap a Martinet tenim bones perspectives de les parets nord de la imponent serra del Cadí, una muralla pètria que te semblances, salvant les distàncies, amb les parets de les Dolomites. També passem a tocar del lloc conegut com les Vinyes de Músser, un seguit de feixes estretes assentades en un coster de fort pendent que recorda una antiga activitat econòmica que perdurà a Músser fins ben entrat el segle XX.

A Martinet, poble que sorgí d’una farga o martinet, continuem per un sender que ens porta fins al Paratge de Cabisco, lloc on hi ha el centre de visitants del Parc dels Búnquers de Montellà i Martinet. Durant el trajecte riu avall trobem alguns d’aquests búnquers que formaven part de la línia fortificada al llarg dels Pirineus, anomenada Línia P, que va construir en Franco, temorós davant una possible invasió per la frontera francesa. El trajecte pel marge dret del Segre des de la casa de Cabiscó fins a Pont de Bar Vell està ple de bellíssimes raconades i combina senders i pistes, fent del recorregut un plaent viatge en bicicleta.

Al despoblat de Pont de Bar Vell passem al marge esquerre del riu. La fi de la població d'aquest nucli es remunta als aiguats del 1982 que destruïren l'antic poble. El vell nucli, on encara hi queden algunes cases i les restes d'altres, era situat al marge esquerre del Segre. La la nomenclatura del poble es deu al pont que va fer construir Sant Ermengol, Bisbe d'Urgell, a l'antic terme de Bar. Tant la part baixa del poble com el pont varen ser destruïts per la força de l’aigua i les esllavissades que va patir la contrada.

El nou poble fou construït de nou en un turó a mig quilòmetre de l'antic nucli, exactament a l'indret del Solar del Gripó, lloc on arribem per un bonic camí que transita entre unes feixes molt estretes, tallades d'una manera espectacular en el rost pendent, on abans es conreava la vinya dels Pirineus, cultiu molt habitual i important a l'Edat Mitjana.

Des de la part alta del nou poble de Pont de Bar connectem amb la carretera de Castellnou de Calcorze, un carretera local de plaent amplada que ens eleva a cada pedalada còmodament sobre la vall, regalant-nos amb boniques postals del Cadí i les valls que es despengen des de les seves verticals parets. Impressiona la sobtada aparició del poble de cases esgraonades en un vessant de fort pendent coronat per l’església i les restes de l’antic castell.

El nom del poble prové del llogaret de Carcolze on arribem per una pista que surt de la part alta del poble, a tocar de l’antic castell. Carcolze, en l'actualitat, és una borda i corral per al bestiar. Continuem per la pista gaudint de les incontestables panoràmiques que ens ofereix l’alçada, pedalant per una bonica pista flanquejada per una magnífica pineda amb molsa abundant entapissant l’estrat rocós. Passada una ample collada hem d’estar atents a prendre una pista a la dreta que al poc continua seguint unes tracesde vhicles fins una tanca. Un curt trajecte, amb algun tram a peu per la manca de pas de vehicles, ens enllaça amb una nova pista que ens baixa cap al nucli d’Aristot. Tornem a gaudir de bones i aèries panoràmiques del Cadí.

En un moment donat, prop de la collada amb el Roc del Crigaler, ens desviem a l’esquerra, si es vol baixar fins a Aristot us adjuntem el track per connectar de nou amb la ruta original passat el llogaret de Casanet de Dalt, pedalant sense perdre alçada per la capçalera del Torrent del Molí gaudint de l’atractiva boscúria i ,quan l’arbreda ho permet, de bones vistes del poble d’Aristot situat majestuosament al cim d'un turó que domina la vall del riu Segre.

Sobtadament perdem alçada. Hem de continuar per una pista que trobem a l’esquerra prop de Casanet de Dalt que aviat es converteix en un corriol que ens porta sense gaires dificultats a la Collada de Músser, des d’on aviat enllacem amb un camí carreter que ens porta de nou al punt de sortida de la ruta.

Aristot*: la ruta proposada no passa per Aristot. Us adjuntem el track d'aquesta variant pel nucli, interessant de conèixer si no s'hi ha estat mai
Juny de 2021

CENTRE D’INTERÈS
Parc dels Búnquers de Montellà i Martinet. Sant Girvès de Castellnou de Carcolze. Castell de Castellnou de Carcolze. Sant Andreu de Aristot. Sant Fructuós de Músser.