Alt Urgell AUR 064_Adrall

Parc Natural de l'Alt Pirineu. Serrat del Camp. Serrat de la Curna

Adrall — Vilamitjana — Roc de la Pedra — Gramós — Noves de Segre — Adrall
Mapes Comarcals de Catalunya. Alt Urgell. 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC).

Dificultat:mitjana

Roc de la Pedra, un mirador de la Plana de la Seu d?Urgell

Ruta amb grans panoràmiques al punt culminant, el Roc de la Pedra, punt que assolim després d?una ascensió exigent per una bona pista. La tornada passa per la bonica Vall de Pallerols i pel bonic camí anomenat la Carrerada que ens permet tornar al punt de sortida pel marge esquerre del Segre. .

Roc de la Pedra, un mirador de la Plana de la Seu d’Urgell

Ruta amb grans panoràmiques al punt culminant, el Roc de la Pedra, punt que assolim després d’una ascensió exigent per una bona pista. La tornada passa per la bonica Vall de Pallerols i pel bonic camí anomenat la Carrerada que ens permet tornar al punt de sortida pel marge esquerre del Segre. .

Marxem pel camí del cementiri. Sortim a la carretera que seguim fins un revolt tancat on prenem una pista a la dreta. Passada l’explotació agrària de la Borda del Riu la pista s’enfila pels costers del Serrat del Camp, surt a la carretera que seguim fins trobar la pista que puja directament al poble de Vilamitjana.

Ens deixem caure per la carretera fins trobar una pista a la dreta en un revolt tancat que seguirem fins a la carena del Serrat de la Curna, un xic per sota el lloc conegut com Roc de la Pedra que la corona. L’ascensió de poc més de 800 metres de desnivell positiu és exigent i constant, amb trams de forts pendents però en ferm en bon estat. Passem d’un estatge àrid dominat per alzinars al del pi roig a la part alta. A la carena gaudim d’una bella i amplia panoràmica que compensa sobradament l’esforç esmerçat durant la pujada. D’una sola ullada gaudim de la vall de Castellbó, de la serra coronada pel Monturull, la plana i la capital de l’Alt Urgell, el Cadí, Port del Comte, Montsenc de Tost, Serra de Turp, congost dels Tres Ponts, Serra de Prada i, fins i tot, encara que una mica amagat, la Torreta de l’Orri. Un espectacle visual on val la pena entretenir-se per gaudir plenament del paisatge.

Perdem sobtadament alçada per la carena en direcció sud per una pista de forts pendent on cal extremar la precaució. Sortim a la carretera que puja a Port del Cantó on continuem per la pista que baixa al nucli de Gramós, nucli del municipi de la Ribera d'Urgellet, a l'Alt Urgell. En el passat, el nucli del vell poble de Gramós havia inclòs una vintena de cases amb famílies regulars, que vivien tot l'any, tenia la seva l'església de Sant Lliser, –que no es va poder salvar pel seu avançat estat de deteriorament–, escola, i el seu cementiri. Actualment hi ha l’hotel rural les Flors que ha restaurat antigues bordes i quadres de l’antic poble per convertir aquest lloc en un espai des d’on gaudir de la natura i la tranquil·litat.

Continuem cap a la fondalada gaudint de la bonica vall de Pallerols i de la singular silueta del poble de Béren penjat a l’altra vessant de la vall. A la sortida de la vall trobem Novés de Segre, capital del municipi de Valls d’Aguilar, on visitem l’església de Sant Serni amb un campanar d’alçada i un singular carreró, estret i sense sortida que ens recorda el passat medieval del nucli.

A la part baixa del poble surt una pista que marxa entre camps, enllaça amb una altra amb senyals de PR que torna a sortir a la carretera i que continua per a l’altra banda per un bonic camí que pel marge esquerra del Segre ens permet enllaçar amb una bona pista que ens retorna al punt de sortida.