Alt Urgell AUR 059_Arfa

Serra de Tost. Serra del Pla. Serra d’Arfa. Serra de la Freita

Arfa — el Pla de Sant Tirs — la Bastida — Mas d’en Planes — La Freita — Montferrer — Arfa
Mapes Comarcals de Catalunya. Alt Urgell. 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC).

Dificultat:mitjana-difícil

La Freita, un poble abandonat entre els despoblats de Tost i Nabiners

Ruta que recorre la muntanya mitjana de l'Urgellet, creuant valls i carenes dels contraforts que es despengen cap al Segre des del Tossal de can Franc, cim que corona les serres de Tost, del Pla, Arfa i la Freita; es pedala per terrenys de ferm variat, alternant des de pistes excel·lents a corriols tècnics, entre els despoblats de Tost i Nabiners.

Deixem Arfa pedalant aigües avall pel marge esq...

Deixem Arfa pedalant aigües avall pel marge esquerre del Segre, que baixa impetuós a causa del desglaç, amb les aportacions pròpies i les que hi afegeix la Valira. Travessem el Pla de Sant Tirs, cap del municipi de Ribera d’Urgellet, i sortim per un bell camí que ens endinsa entre els fèrtils camps que dominen el pla. Vist a certa distància, la imatge del poble esdevé de postal harmònica, alçant-se esgraonat sobre un turó arrecerat als peus de la muntanya.

Continuem per una pista de ferm vermellós que contrasta amb la verdor esclatant dels arbres primaverals i que desemboca a Sant Pere de Codinet, o Codinet: un nucli on hi havia hagut el monestir benedictí de Sant Climent de Codinet, a l'esquerra del Segre, a prop del termal amb Noves de Segre, edifici que s'emportà una riuada del Segre després d'ésser abandonat. Seguim per la carretera fins al lloc conegut com Can Maties, on hi havia hagut un hotel, d’on surt una pista encunyada per accedir a l’explotació d’àrids que ocupa bona part del vessant sud de la muntanya de Tost.

La pista ampla i molt compactada pel pas dels camions sembla endinsar-se per moments en les entranyes de la muntanya, fent palesa la seva estructura geològica. A mesura que pugem tenim una bona perspectiva de les muntanyes que envolten el nucli de Noves, a l’altre costat del Segre. L’excessiva amplada de la pista fa que el trajecte esdevingui tediós i voluntàriament prenem el camí vell de Tost que porta a la Bastida, un mas amb aire de fortalesa i amb una ubicació immillorable des d’on es domina la vall de Tost i l’entrada del Segre al congost de Tres Ponts. La masia actualment sembla acollir un centre de circuits d’enduro i trial.

Continuem pujant cap a la part alta de la serra, passem al costat de diversos circuits de motocròs i connectem de nou amb la pista de la pedrera, que seguim, no gaire estona. Just a la part alta, trobem un camí secundari a l’esquerra, que aviat es converteix en un corriol, que ens passa al vessant nord. Perdem alçada fins passats un parell de revolts tancats, on hem de prendre un corriol a la dreta, menys còmode en alguns trams, que ens permet baixar al fons del Barranc de Culinoves, un camí solitari que el pas de les motos afortunadament ha reobert.

Atenció!, al fons del barranc hem de deixar el sender principal per un a la dreta, poc visible, per poder connectar amb una pista que trobarem just travessat el riu. A l’inici, el desgast provocat per l’erosió i la manca de trànsit motoritzat ha deixat el ferm totalment impracticable. Sortosament és un tram curt i aviat podem tornar a pedalar i enfilar cap a la carena de la Serra del Pla, on trobem una pista que ens deixarà, sempre en constant pujada, prop del Mas d’en Planes, una àrea recreativa que deixem a l’esquerre. Continuem pel camí de Nabiners, també senyalitzat com Camí de les Mines, una ruta temàtica circular que puja des de Pla de Sant Tirs creada per mantenir viva en la memòria l'activitat minera de carbó que es va dur a terme en aquesta zona des de principis del segle XX.

La ruta volta per dalt la capçalera del riu Arfa per anar a trobar la carena de la Serra de Nabiners, on iniciem el descens cap a la vall del Segre, terriblement tonificant després de quilòmetres de pujada i amb unes increïbles panoràmiques dels relleus que envolten la plana de la Seu d’Urgell. A l’inici passem pel despoblat de la Freita; com altres de la zona, davant mateix a l’altra banda de la vall podem veure les ruïnes de l’antic nucli de Nabiners, va patir les conseqüències, a mitjans del segle XX, del mal anomenat progrés, que provocà un èxode rural cap a les ciutats a cercar millors condicions de vida i va fer desaparèixer així un mode de vida mil·lenari.

La pista ens deixa a les Bordes d’Arfa, on seguim aigües avall fins el punt de sortida.