Alt Urgell AUR 019_Adrall

Serra de Nabiners. Tossal de Cal Franc. Serra d’Arfa

Adrall – Arfa – Les Bordes d’Arfa – Nabiners – Coll de la Creu dels Canyamassos – Fontelles – Mas d’en Planes – El Pla de Sant Tirs – Adrall.
Mapa digital Catalunya. 1:50.000.Alt Urgell. Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC).

Nabiners: rastres d?altre temps. El Camí de les Mines.

Ruta que segueix part de la ruta de les mines i ens descobreix el nucli de Nabiners, testimoni viu del desmembrament social provocat per la pressió demogràfica de mitjans del segle XIX que va provocar l'èxode de molts homes i dones dels pobles rurals dels Pirineus cap a zones més riques.

Nabiners: rastres d’altre temps. El Camí de les Mines.

La ruta volta la Serra de Freita i el Tossal de Cal Franc i ens permet gaudir de panoràmiques excepcionals de les serralades del Parc Natural de l’Alt Pirineu i especialment de l’abrupta cara nord de la propera Serra del Cadí.

Des d’Adrall anem a buscar l’altra riba del Segre, fet que ens obliga a fer un tram de carretera en direcció a Organyà. Just travessar el pont trobem el Camí Natural de les Mines, una ruta senyalitzada que pretén mantenir viva en la memòria l'activitat minera de carbó que es va dur a terme en aquesta zona des de principis del segle XX.

Pedalem vora el Segre fins a prop de la Seu d’Urgell. Durant el trajecte passem per Arfà. A tocar del camí trobem el pou de gel de la Caveca, convenientment restaurat i inclòs en l'Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya.

A la sortida de la vall de Casanoves iniciem l’ascensió a la Serra de Nabiners pel camí que duu a l’antic poble del mateix nom. La pista és còmoda i puja fent llaçades fins guanyar la carena de la serra, moment en què sortim del frondós bosc que ens ha acompanyat fins aquest punt. Les panoràmiques fora de l’arbreda son excepcionals i dominem les serralades pirinenques de l’Alt Urgell i Andorra. Seguim carenant costa amunt amb algun tram de fort pendent abans de sortir a una bonica esplanada de vistes impressionants, sobretot de la majestuosa i abrupta cara nord del Cadí, imatge que s’ha fet habitual durant tot el trajecte.

Ens desviem a la dreta per visitar el que queda de les ruïnes del poble de Nabiners. Només resten en peu algunes parets dels antics masos i de l’església romànica de Sant Sadurní de Nabiners. Ubicat en un bonic pla, mirant cap a l’altra banda de la vall, descobrim el poble veí, igualment despoblat, de Freita. La bellesa paisatgística que ens envolta contrasta amb la desolació de les ruïnes de Freita i Nabiners i hom no pot deixar de pensar en els temps en què la vida rural fluïa per aquest territori.

Continuem pujant el poc desnivell que ens queda fins al coll de la Creu de Canyamassos, des d’on iniciem el llarg descens que ens portarà fins a la riba del Segre. Passem per Fontelles, un antic nucli de cases aïllades de les quals sorprèn Cal Franc, que sembla en procés de restauració. El lloc on està situada, les vistes de la vall de Tost que domina i la seva pròpia grandària, fan pensar que havia estat una de les cases més importants de la vall. Una mica més endavant, en un ramal a la dreta, trobem l’accés a l’ermita de Sant Fruitós de Fontelles, una petita capella romànica d’una sola nau amb absis rodó, on davant hi descansen alguns dels avantpassats de Fontelles.

En un ràpid descens arribem al Mas d’en Planes, una àrea de descans que forma part de la ruta de les Mines i on hi ha una construcció que es feia servir com a alberg per als capatassos de les mines pròximes. En l'actualitat el seu estat és ruïnós, ja que s’ha enfonsat el sostre de l'edificació principal.

Una baixada controlada i trepidant per una bona pista ens porta ràpidament al fons de la vall, concretament fins al nucli del Pla de Sant Tirs, des d’on retornem al punt de sortida.