Berguedà BER 042_Saldes

Serra d’Ensija.

Saldes – Feners – Bonner – Peguera – Figols – La Foradada – Saldes
Berguedà. 1.50.000. Mapa Comarcal de Catalunya. Institut Cartogràfic de Catalunya

Aquesta ruta, la Volta a la Serra d?Ensija, podria esdevenir amb el temps un clàssic en el món de la BTT.

És una ruta exigent per la varietat i estats dels camins, poc transitats i exposats a la constant erosió.

La Serra d'Ensija es troba situada al Pre-pirineu de l?Alt Berguedà, tancada per serres i cims de primer nivell, com Port del Compte, el Cadí i el Pedraforca, entre d?altres.

El traçat recorre la zona menys humanitzada del territori q...
Aquesta ruta, la Volta a la Serra d’Ensija, podria esdevenir amb el temps un clàssic en el món de la BTT.

La Serra d'Ensija es troba situada al Pre-pirineu de l’Alt Berguedà, tancada per serres i cims de primer nivell, com Port del Compte, el Cadí i el Pedraforca, entre d’altres.

El traçat recorre la zona menys humanitzada del territori que volta la serra. Masos i nuclis despoblats com Bonner i Peguera que captiven per la bellesa perduda d’altres temps en un entorn massa dur per sobreviure.

La volta ens descobreix la serra per les seves quatres vessants: al vessant sud passem des de la part més salvatge de cingleres escarpades a la sossegadora vall del Poble de Peguera. A l’est, en un pla encinglerat, sobre la vall del Llobregat, s’assenten pobles de tradició minera com Vallcebre, Figols i Sant Corneli. El trànsit a la cara nord, perfilant la cinglera de Vallcebre amb l’extensa panoràmica sobre les capçaleres de les valls de Saldes i del Llobregat, és senzillament espectacular. L’últim tram de la ruta, resseguint la morfologia escarpada del riu, reafirma exactament la magnitud del paisatge de l’Alt Berguedà.

La ruta s’inicia a la plaça en direcció al coll de la Trapa, als peus de la imponent cara sud del Pedraforca, per un paisatge marcià de materials rogencs que contrasta amb el verd intens de les pinedes.

Des del coll seguim un PR, primer per pista i a continuació per sender trialer que desemboca a Can Xixa i Cal Ferrús i per pista fins a Feners. Desde Feners seguim el traçat del riu Aigua de Valls fins al Moli d’en Güell.

Des de l’antic molí, la ruta puja per una pista de ferm molt erosionat amb trams costeruts i descalçats per l’aigua, fins a Bonner. Aquest antic núcli, ara despoblat i en runes, és parada obligatòria per contemplar les espectaculars vistes aèries que es divisen des del que havia estat una magnífica era: fantàstic.

Arribem al coll d’Aubi seguint el GR 107-1 i pedalant de valent. A l’altra banda, la serra ens mostra la cara més abrutpe. Davant mateix tenim, imponent, la verticals Roques del Ferrús i el cap de la Gallina Pelada. Baixem fins als Plans de Cal Sec, sota mateix del rocallam i remuntem còmodament pel vessant SO de la serra fins als Planells, prop de la Collada de Peguera. Ciclem encantats per la bellesa del paratge durant el descens per la petita vall fins al poble de Peguera. El poble és, actualment, propietat d’un milionari xeic dels Emirats Àrabs que l’ha comprat. La idíl.lica postal de les cases a recer d’un resalt rocallós desapareixerà si prospera la intenció de fer-hi un hotel de 5 estrelles.

Remuntem des de la font de Cal Coix, per l’antic Camí Ral de Sant Corneli a Peguera fins al Pla de la Creu de Fumanya. Fem un tram incial de fort pendent cap a la part alta de l’obaga de Fumanya, i iniciem un llarg descens, per una bonica fageda, fins a Figols.

Al poble continuem pel camí vell de Vallcebre a Sant Corneli, que amb una sorprenet marrada salva la paret rocosa de la cinglera de Vallcebre.

A la part alta, deixem el camí vell, i perfilem tota la cinglera, primer per pista i després per un sender senyalitzat. El Pedraforca, el Cadí, el Moixeró, la Tossa d’Alp, el Puigllançada, el Catllaràs i la profunda vall del Llobregat, al seu pas per Guardiola de Berga, passen davant nostre a vol d’ocell. Sortim d’aquest estat hinòptic de sobte: l’últim tram fins l’estret congost de la Foradada , ciclant vora la cinglera, és realment espectacular i aeri.

Un camí de matxos ens permet salvar el congost encinglerat i arribar a la carretera. A l'altra banda de la carretera seguim per un sender PR deliciós de fer en bicicleta que pel marge dret del torrent ens porta a la pista que recorre la profunda i escarpada vall de la riera de Saldes. Una pista solitària, trencacames i llarga ens porta, perfilant la riera, fins al lloc de sortida.

Setembre de 2012

Sant Antoni de Feners. Bonner. Peguera. Figols.