Berguedà BER 038_Llinars (Castellar del Riu)

Aigua de Valls. Serra de Guixers. Serra del Verd. Serra d’Ensija

Llinars – Sisquer – Valls (Guixers) – Sant Martí de la Corriu – Terreres de Pratformiu – Coll de Jovells – Collet de la Pedra – Sant Jaume de Vilacireres – Moli de Güell – Bonner – Sant Pere de Montcalb – Santa Magdalena – Sant Salvador – Llinars
Mapes Comarcals de Catalunya. Berguedà. 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC).

Aigua de Valls, un viatge al cor del Prepirineu

La capçalera d?Aigües de Valls està tancada per un congost encinglerat entre les serres d?El Verd i Ensija. Al fons del congost es troba el Pont Quebradís, un pont natural de seixanta metres de llargada de pedra tosca sobre el riu. Paratges recòndits i solitaris per gaudir de la bicicleta al cent per cent. Una volta que no us decebrà.

La capçalera d’Aigües de Valls està tancada per un congost encinglerat entre les serres d’El Verd i Ensija. Al fons del congost es troba el Pont Quebradís, un pont natural de seixanta metres de llargada de pedra tosca sobre el riu. Paratges recòndits i solitaris per gaudir de la bicicleta al cent per cent. Una volta que no us decebrà.

La ruta comença al càmping de Llinars en direcció al mas Can Pellicer i continua per una pista pedregosa que puja fins a Sisquers. Abans d’arribar a l’església prenem una pista d’entrada a un mas que baixa a la dreta i, a continuació, seguim per un corriol que va per la carena. El corriol es ciclable i baixa fins al nucli de masies disseminades de Valls.

Continuem per la petita carretera, guanyant alçada per la vessant obaga de la Serra de Guixers, fins a Sant Martí de la Corriu. Quan s’acaba l’asfalt ens acostem, sempre cap a l’oest, fins al cim de la serra, la Roca de Guixers, des d’on gaudim de la bonica vall de Llord, amb el pantà de la Llosa de Cavall i la vila de Sant Llorenç de Morunys, cinglera nord de la serra de Busa al fons de la petita vall que tanquen les imponents Serra de Busa, Serra d’Ensija i Serra del Verd.

Canviem la direcció i ciclem cap al nord vorejant per l’esquerra la Serra de Mitges, entrant a la bonica plana de Pratformiu, trencada al nord pel paisatge únic de les Terreres de Pratformiu. Forta pujada fins al coll de la Creu de Jovell des d’on inciem un bonic trajecte pels plans de Vilacireres. Passat Can Blanc la pista cau ràpidament cap el fons de la vall. Travessem el riu pel petit pont del Moli de Güell i enfilem cap a Bonner. La pujada té alguns trams descalçats per l’aigua però prou motivadors.

És colpidor entrar al nucli deshabitat de Bonner on, darrera l’església, hi ha una bonica era totalment penjada damunt de la cinglera. Seguim pujant per trams exigents fins a trobar una bona pista que duu a Montcalb des d’on albirem boniques panoràmiques.

Iniciem el descens cap a Llinars. Deixem la pista asfaltada desprès d’un revolt tancat per la pista a l’esquerra que porta a Santa Magdalena, Sorribes i la petita ermita de Sant Salvador. Una mica més enllà de l’ermita una pista a la dreta, amb alguns trams força pedregosos i drets, compliquen la ciclabilitat fins i tot de baixada.

Desembre de 2011

Sisquer. Sant Martí. Sant Jaume de Vilacireres. Bonner. Sant Pere de Montcalb. Santa Magdalena. Sant Salvador