Solsonès SOL 007_Sant Llorenç de Morunys

Espais d'Interès Natural Serres d'Odèn-Port del Comte. Serra del Verd. Serra de Pratformiu

Sant Llorenç de Morunys – El Port del Compte – Coll de Port – Coll Virolet – Coll dels Brulls – Coll de Santa Creu – Sant Lleïr – Sant Llorenç de Morunys
Mapes Comarcals de Catalunya. Solsonès. 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC).

Volta a la capçalera del Cardener

Ruta exigent, no sempre ciclable, que ens permet voltar la capçalera de l?Alt Cardener, pedalant per racons inhòspits de la Serra del Verd o gaudir de les extenses panoràmiques de les serralades prepirinenques de l?Alt Berguedà mentre naveguem pels bonics indrets de la Serra del Port del Compte.

Ruta exigent, no sempre ciclable, que ens permet voltar la capçalera de l’Alt Cardener, pedalant per racons inhòspits de la Serra del Verd o gaudir de les extenses panoràmiques de les serralades prepirinenques de l’Alt Berguedà mentre naveguem pels bonics indrets de la Serra del Port del Compte.

Iniciem la ruta per carretera en direcció a la Coma però la deixem quant trobem la desviació del mas La Foradada. A partir del mas la pista que seguim està força deixada dificultant la progressió damunt la bicicleta.

Aviat enllacem amb una bona pista que ens permet gaudir de bones vistes sobre la vall de Llord i la desitjable Serra de Busa i que s’acaba en un mas. A partir d’aquí cal continuar per un corriol de fort pendent durant un bon tram de pujada en el que cal arrossegar la bici. El sender desemboca en una pista que ens permet pujar fins el Port del Compte (Si baixeu el paquet de track trobareu una variant a aquest tram. En tots dos casos el primer tram s’ha de fer a peu).

Des de l’estació d’esquí fins l’aparcament de Prats de Botons gaudim de bones vistes tant de la Serra de Querol amb les pistes d’esquí com les serralades prepirinenques que ens envolten: Cadí, Pedraforca, el Verd, Ensija i Rasos de Peguera.

Des del pàrquing continuem per una pista (no confondre amb la pista que marxa en paral·lel una mica més amunt i que duu a la zona esquiable d’Estivella) que mor a la Font d’Estivella. El tram que resta per arribar a Coll de Port és irregular i exigent, especialment en el descens per la tartera de la Rasa de Carbassers: inicialment fem un tram a peu per un caminet que ressegueix una canalització d’aigua durant un curt tram (uns 300 metres), seguidament enllacem amb una pista que connecta amb una altra, ambdues pedregoses i sense ús aparent, que ens permet arribar a la Rasa de Carbassers des d’on iniciem un descens molt tècnic per una tartera que ens deixa, ara si, en una bona pista que porta fins al coll.

A Coll de Port hi ha un restaurant on poder fer un mos si es volen recuperar forces. A la dreta del refugi surt una pista que recorre la vessant nord de la serra de la Sella i que ens permet canviar absolutament de paisatge. Naveguem còmodament per un bosc ombrívol i frondós fins al pla de la Plana on hi ha una petita edificació i un dipòsit d’aigua. Ens desviem per pujar fins al Coll Virolet a recer de les verticals parets de la vessant oest de la Serra del Verd.

La pista que hem d’anar a buscar a l’altra banda del coll queda uns 200 metres per sota. Trobar-la no és senzill i sense el track haureu de posar a prova el sentit de l’orientació. Primer seguim un sender que marxa de pla en direcció a Coll de Port i quant els bosc s’aclareix, ens deixem caure damunt la bicicleta de prat en prat fins al darrer; a continuació busquem prop de la paret rocosa, entre boixos, una senda que ens deixarà a la pista que busquem. Amb una mica d’habilitat aquest tram, si no està embrossat, es pot fer en bona part damunt la bicicleta.

La pista, que plana per sota les parets rocoses de la Serra de Verd, ens permet de bones perspectives de la vall de Llord i del massís de Port del Compte. En el tram fins a Coll dels Brulls passa per sobre del bonic racó de la Borda del Pujol, un mas edificat en un ressalt rocós i alhora voltat de prats. Connectem amb una bona pista que perd alçada sobtadament fins a Coll de la Santa Creu, on hi ha una petita ermita. Continuem per un tram asfaltat deixant enrere els cims del Cap d’Urdet, Cap del Verd i les parets i canals de la vessant sud de la Serra del Verd que cauen vertiginoses cap el Cardener.

Desprès d’un revolt tancat deixem la comoditat d’aquest tram per una pista a l’esquerra barrada als vehicles motoritzats que entra a la finca del Monegal. Desprès de passar pel Jou, un mas en runes, la pista ens deixa a Sant Lleïr de Casabella, una ermita romànica dels segles XI-XIII de La Pedra. Seguint el GR baixem fins al Molí del Monegal i amb un últim esforç de pujada arribem a l’inici de la dura ruta.