Osona OSO 043_Olost

Lluçanès

Olost – Perafita – Santa Eulàlia de Puigoriol – Lluçà – Santa Creu de Jutglar – Olost
Mapa digital Comarcal. Osona. 1:50.000 Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC).

Volta pel Lluçanès: balcó del Prepirineu

Recorregut que visita diferents pobles del Lluçanès, un altiplà farcit de bellíssimes raconades, fondalades i miradors naturals del Prepirineu del Ripollès i el Berguedà

Sortim de la plaça en direcció a Vic. Passada la gasolinera, en el primer revolt, prenem el trencant a l?esquerra i seguidament a la dreta. Bifurcació: anem a l?esquerra seguint la pista principal fins al vedat Can Guatlla. Passat el mas ignorem una pista...

Sortim de la plaça en direcció a Vic. Passada la gasolinera, en el primer revolt, prenem el trencant a l’esquerra i seguidament a la dreta. Bifurcació: anem a l’esquerra seguint la pista principal fins al vedat Can Guatlla. Passat el mas ignorem una pista a la dreta amb indicacions Barcelona-Girona i continuem a l’esquerra. Seguim sempre la pista principal i n’ignorem de secundàries a esquerra i dreta. Arribem a la pista que porta al mas La Torre i seguim remuntant per la dreta fins a la carretera de Sant Bartomeu del Grau, que agafem a l’esquerra.
Deixem l’asfalt per una pista a l’esquerra en direcció a El Roure. Descartem un trencant a l’esquerra abans d’arribar a la casa i després, en pujada un altre. La pista desemboca prop de la casa rural La Tria, on agafem a l’esquerra la pista que porta fins a Perafita.

Al poble agafem la pista darrere l’església que porta al cementiri. Passat aquest deixem la pista principal per una altra a la dreta. Passem pel mas Franquesa i continuem fins a la part baixa dels prats on tombem a la dreta. Passem un petit rierol i seguidament ens desviem a l’esquerra. Passada una tanca ens trobem davant d’una riera que travessem buscant la pista que s’enfila per l’esquerra del camp. Voltem el camp i seguidament remuntem, enganxats a un petit rierol per pista en desús, fins a l’Almató. A continuació trobem la carretera que porta a Santa Eulàlia de Puigoriol.

Al poble anem a buscar el GR 1 que trobem a la sortida seguint la carretera en direcció a Lluçà. El seguim un bon tram, passant pel mas rural el Puigoriol, i camps amb bestiar. Després d’una baixada per uns prats, en un tancat per bestiar desemboquem en una bona pista que seguim a la dreta. Deixant de banda el GR que se’n va a l’esquerra, continuem per la pista en direcció al mas Curtius (atenció, per arribar-hi cal anar a l’esquerra davant un transformador d’electricitat). Prop de l’entrada al mas prenem una pista a la dreta en pujada. Aviat trobarem de nou el GR que seguirem un tram per un corriol. Travessem un filat i arribem a una petita esplanada d’enllosat de pedra natural vermellosa . El GR continua a l’esquerra però desprès d’un curt tram el deixem continuant a l’esquerra per una antiga pista no apta per a vehicles, que ens porta fins a Lluçà.

Per darrere el restaurant la Primitiva continua el GR. El seguim durant un tram voltant la petita vall. Atenció: el GR s’enfila pel bosc a la dreta i davant tenim una bifurcació, hem de continuar per la pista de l’esquerra entre dos pins amb senyals de no continuïtat del GR. Es tracta d’un tram desigual, molt freqüentat per motoristes, per la qual cosa s’haurà de parar l’orella, per si de cas. Desemboquem a la carretera de Lluçà a Prats que seguim a la dreta en pujada. Trobem a l’esquerra el trencant de Marcuses. La pista té un asfalt molt gastat. Arribem a una bifurcació on continuem per la pista asfaltada (hi ha un rètol que diu “camí tallat”) passant per la dreta d’una casa. Efectivament l’asfalt s’acaba de cop, però nosaltres podem continuar sense problemes (opcionalment també es pot voltar la casa per sota des de la bifurcació).

En aquest tram cal parar atenció per la quantitat de pistes i camins que trobem, no sempre indicats en el mapa: primer obviem una pista que baixa per l’esquerra, a la següent bifurcació anem a l’esquerra en baixada. Trobem una doble bifurcació: anem a la dreta i seguidament per la pista del mig (la de la dreta és més aviat un sender). Uns metres més enllà continuem per una altra pista a la dreta. La pista porta sense deixar-la mai fins a la carretera de Prats a Olost. Travessem el pont i seguidament agafem una pista a la dreta per arribar a Santa Creu de Joglar on hi arribem pel costat de l’església. Arribem a una petita plaça on trobem una pista ben fressada a la dreta, que seguim.
La pista baixa fent llaçades fins al petit pantà de la Gavarresa que travessem i continua en suau ascens passant per Cal Reixac(?). Passada la casa, trobem a mà dreta una altra pista, en pitjor estat, que agafem. Seguint-la, arribem a les cases de la part alta d’Olost.

Castell de Lluçà. Santa Maria de Lluçà. Església de Santa Creu de Jutglar

Bar Sport. Tel. 93 888 01 38
Can Barça. Tel. 93 812 90 05
La Primitiva (Lluçà). Tel. 93 853 00 75

Osona. Escala 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC)